Omsvøb er der nok af. Så her får de kniven.

Velkommen TO-THE-BONE. En blog, der fungerer som overløbs-

ventil for mit venlige tekstforfatter-site www.indtilbenet.dk
TO-THE-BONE opsamler mine mere eller mindre aktuelle og, i alle tilfælde, stærkt subjektive refleksioner over ord, tekster, reklame, kommunikation, medier og livet som freelance-tekstforfatter. Plus det løse. For nu at være på den sikre side.
Indlæggene har det lidt ligesom nedbøren over vores fælles 43.090 kvadratkilometer: de kommer dryppende, når et eller andet har ophobet sig i så stor mængde, at selv en tilsyneladende ubetydelig påvirkning kan prikke hul på reservoiret.
Derfor skal du ikke regne med daglige eller bare regelmæssige indlæg. Til gengæld er du meget velkommen til ikke blot at læse, men også kommentere mine skriverier. Gerne pågående, polemisk og/eller provokerende. Så bloggens gennemgående tone ikke udvandes.

Niels Peter Lorentsen

mandag den 10. august 2009

Endeløse gentagelser forklædt som nyheder

I løbet af sommeren har jeg kigget en hel del på TV2 NEWS. Eller rettere: i sommerens begyndelse var jeg ofte inde på kanalen. Som nyhedsjunkie er agurketiden en barsk, iskold tyrker, og med pay off´en "Først. 24 timer i døgnet" måtte NEWS - som stationens studieværter ynder at kalde deres arbejdsplads - være et kvalificeret bud på den mindst smertefulde sommernedtrapning. Tænkte jeg. Efter få dage som forholdsvis fast seer gik stationens koncept og rytme dog langsomt op for mig. (Nej, hurtig opfattelse er IKKE en af mine udprægede styrker...) For eksempel begyndte jeg at forstå, at der ikke sker en blot nævneværdig opdatering af 'nyhederne' om natten. Heller ikke selv om forbillederne BBC World News og CNN nogenlunde jævnligt hælder friske varer i nyhedsblenderen i dette tidsrum. Og slet ikke selv om ordet 'opdatering' er et af de mest benyttede blandt studieværterne.
Jeg blev også klar over, at tasterne 'repeat' og 'play' på stationens harddisc recorder/afspiller må være de to mest slidte af alle taster på stationens samlede udstyr. Til tider virker det faktisk som om, de er de eneste funktionsdygtige taster. I hvert fald skiftes løbeteksterne i bunden af skærmbilledet så sjældent, at man masser af gange får præsenteret en 'nyhed' fra i forgårs i 'nyheds'-båndet. På en station, der er "Først. 24 timer i døgnet"

Men pyt. Mine oplevelser med TV2 NEWS har også haft sine gode sider. For eksempel føler jeg mig næsten afgiftet fra den ellers evigt rumsterende nyhedstrang. Så nu overvejer jeg seriøst at tage det sidste, afgørende skridt, som kan gøre mig helt clean. Altså nul nyheder overhovedet. Skulle jeg få et alvorligt tilbageslag, tænker jeg bare på NEWS. Det burde være nok til at kurere mig.

Ingen kommentarer: