Omsvøb er der nok af. Så her får de kniven.

Velkommen TO-THE-BONE. En blog, der fungerer som overløbs-

ventil for mit venlige tekstforfatter-site www.indtilbenet.dk
TO-THE-BONE opsamler mine mere eller mindre aktuelle og, i alle tilfælde, stærkt subjektive refleksioner over ord, tekster, reklame, kommunikation, medier og livet som freelance-tekstforfatter. Plus det løse. For nu at være på den sikre side.
Indlæggene har det lidt ligesom nedbøren over vores fælles 43.090 kvadratkilometer: de kommer dryppende, når et eller andet har ophobet sig i så stor mængde, at selv en tilsyneladende ubetydelig påvirkning kan prikke hul på reservoiret.
Derfor skal du ikke regne med daglige eller bare regelmæssige indlæg. Til gengæld er du meget velkommen til ikke blot at læse, men også kommentere mine skriverier. Gerne pågående, polemisk og/eller provokerende. Så bloggens gennemgående tone ikke udvandes.

Niels Peter Lorentsen

tirsdag den 29. september 2009

Kan reklamerne på dansk TV blive endnu dårligere?

Hvis man – uforvarende eller, som i mit tilfælde, af professionel interesse – af og til giver reklameblokkene frit løb på skærmen, kan man næsten ikke undgå at tænke, sige eller råbe: "Sikke noget lort!"
Ja, undskyld mit franske, men hvor er der dog ufatteligt mange lortedårlige TV-reklamer for tiden! Syndfloden af larmende ligegyldigheder, som vises i de flere og flere, længere og længere reklameblokke på danske TV-kanaler synes ingen ende at have. Og for at toppe talentløsheden hælder kanalerne flere og flere lamme trailers for kommende, lige så reklameproppede eller -omringede, udsendelser med ind i reklameblokkene.
– Ikke underligt, at f.eks. TV2 mister seere.
Heldigvis har man da fjernbetjeningen, som med en hastighed hurtigere end et frispark fra Christiano Ronaldo kan bringe en væk fra elendigheden. (Over på en anden kanal, hvor der kører præcis samme bras... )

Jo, jeg ved da godt, at det er hårde tider for annoncører og reklamebureauer. Ingenting må koste noget, mange visninger for de mere end glatbarberede budgetter er vigtigere end nogensinde osv., osv. Men burde den situation netop ikke få bureauerne til at gå all in med den gode, kreative idé? Og kæmpe for idéen til sidste mands sidste åndedrag?
Nogle bureauer gør det sikkert. Selv om det kan være svært at få øje på lyspunkterne i øjeblikket. Men hvis ikke ALLE bureauer er villige til at tage kampen for kvalitet, dør TV-reklame som kommunikationsmiddel. Sammen med kommercielt TV.
Og det ville sgu´ da være ærgerligt, når man nu ved, hvor fantastiske TV-reklamer faktisk kan være. Og hvor fremragende en Champions League-kamp kan være.

1 kommentar:

Den følsomme furie sagde ...

Jeg kan se, at dit indlæg er fra det herrens år 2009, men stadig vældig aktuelt. Om reklamerne på dansk TV kan blive endnu dårligere? Hmm ... Ja? De er i hvert fald ikke blevet bedre. Måske mere støjende og fordummende, men det indikerer jo ikke, hvorvidt de er blevet bedre. Gad vide, om nutidens reklamebureauer tror, at hvis de råber meget højt samtidig med, at de udstiller enten sælgeren af produktet og/eller den ønskede forbruger som både imbecil og overfladisk? Se bare på Danske Spils reklamer ... Grr... Har bestemt ikke oddset siden de gik fra deres glimrende slogan, "Hvad sagde jeg?" ... :)